Ви тут: Факультет / Факультет / Історія
Русский
English
Deutsch
Français
субота, 17-11-2018

Автомобільний факультет

Автомобільний факультет разом з університетом святкує свій ювілей – нам 85 років. 

У різні часи факультет очолювали видатні науковці, талановиті педагоги, знавці автомобільної справи: Давид Зіновійович Райський (1930–1931 рр., 1939-1941 рр), Н.П. Денисенко (1931–1933 рр.), Анатолій Павлович Хмельницький (1933–1936 рр.),  Олександр Якович Штрахман (1936–1937 рр.), А.А. Шмитьков (1937-1939), Павло Олександрович Орехов (1946-1947), Євген Іванович Мілославський (1947-1950), Борис Володимирович Решетніков (1950–1957 рр.), Михайло Іванович Подщеколдін (1957–1962 рр.), Микола Якович Говорущенко (1962–1965 рр.), Валентин Георгійович Терлецький (1965–1976 рр.), Анатолій Миколайович Туренко (1976–1981 рр.), Валентин Миколайович Алексеєнко (1981–1986 рр.), Леонід Петрович Гречко (1986–1988 рр.), Володимир Петрович Волков (1988–2005 рр.), Микола Миколайович Альокса (2005–2013 рр.).

З 2013 року факультет очолює доцент Олексій Вікторович Сараєв, його заступниками з навчально-методичної роботи є доцент Віталій Тарасович Гришакін, а з виховної роботи старший викладач Володимир Миколайович Попов. В деканаті факультету працюють досвідчений диспетчер Ірина Іванівна Махиня  та молодий спеціаліст, випускниця університету, секретар Ліля Сергіївна Павлова. Добру згадку про себе залишили викладачі, які в різні часи працювали заступниками декана: доцент Ігор Арнольдович Мармут, доцент Юрій Володимирович Тарасов, доцент Олександр Андрійович Бобошко, доцент Юрій Борисович Берестовський, старший викладач Євген Васильович Волянський, а також диспетчери деканату Галина Василівна Пінченко, Кучма Людмила Миколаївна та секретар Ганна Віталіївна Гадяцька. 

У післявоєнні роки автомобільний факультет на деякий час було перейменовано на механічний факультет у зв’язку з появою на факультеті крім основної спеціальності «Автомобілі» двох нових спеціальностей «Дорожні машини та обладнання» та «Будівельні машини та обладнання». З 1952 р і до теперішнього часу назва автомобільного факультету є незмінною, яка повністю відповідає назві та професійної спрямованості Харківського автомобільно-дорожнього університету.      

За своє існування автомобільний факультет дав життя і іншим факультетам. Так, у 1966 році на базі автомобільного факультету був створений інженерно-економічний факультет (зараз це факультет управління та бізнесу), а у 2005 році факультет мехатроніки транспортних засобів (зараз це факультет комп’ютерних технологій та мехатроніки).

Сьогодні на автомобільному факультеті навчається близько 1000 студентів і працює 100 викладачів, з яких 85% мають науковий ступінь та звання, з них 14 докторів наук, 61 кандидат наук, 14 професорів. Сім професорів  в різні роки стали лауреатами Державної премії України в галузі науки і техніки – це професори Анатолій Миколайович Туренко (ректор університету), Віктор Олександрович  Богомолов (проректор університету з науково-методичної роботи), Валерій Іванович Клименко, Леонід Олександрович Рижих, Михайло Абович Подригало, Федір Іванович Абрамчук та Ігор Іванович Тимченко. 

 

Лауреати Державної премії України в галузі науки і техніки (зліва направо): Ректор ХНАДУ, професор, д.т.н., Туренко Анатолій Миколайович, заслужений діяч науки і техніки України; проректор ХНАДУ, професор, д.т.н., Богомолов Віктор Олександрович, заслужений діяч науки і техніки України; завідувач кафедрою автомобілів професор, к.т.н. Клименко Валерій Іванович; професор, к.т.н., Рижих Леонід Олександрович; завідувач кафедрою технології машинобудування та ремонту машин професор, д.т.н.  Подригало Михайло Абович, завідувач кафедрою двигунів внутрішнього згоряння професор, д.т.н. Абрамчук Федір Іванович; професор, д.т.н., Тимченко Ігор Іванович (нині покійний)

 

Підготовка студентів на факультеті здійснюється за двома напрямами – «Автомобільний транспорт» та  «Машинобудування» і за трьома спеціальностями «Автомобілі та автомобільне господарство», «Колісні та гусеничні транспортні засоби» і «Двигуни внутрішнього згоряння». З першого курсу студенти починають набувати спеціальних знань за фахом з конструкції, експлуатації, сервісу та ремонту автомобільного транспорту. Заняття проходять на обладнанні фірм Bosch, Sun, Modis, Naga та з використанням програмного забезпечення AutoCAD, Inventor, SolidWorks, Ansys, Adams, T-Flex, AVL. Всього за час існування факультету підготовлено понад 10 тис. фахівців – це інженери, спеціалісти, бакалаври, магістри. 

Всі студенти факультету отримують додаткову робочу професію водія, проходячи навчання на сучасній автомобільній техніці Skoda, Renault,  Daewoo. Для студентів автомобільного факультету регулярно організовуються тематичні екскурсії на провідні підприємства з виробництва та продажу автомобілів як в Україні, так і за кордоном. Переддипломна практика студентів автомобільного факультету здійснюється на автомобільних підприємствах та дилерських центрах Audi, BMW, Chery, Chevrolet, Citroen, Daewoo, Ford, Honda, HYUNDAI, KIA, MAN, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen та інших, а також у підрозділах автотехнічних досліджень Міністерства внутрішніх справ та Міністерства юстиції України. Випускники автомобільного факультету після закінчення університету працевлаштовуються на підприємствах і в підрозділах, де проходили практику, на таких посадах: менеджер з продажу автомобілів та запчастин, керівник та адміністратор сервісу, інженер з гарантії, конструктор, експерт-автотехнік, інспектор ДАІ, аварійний комісар та ін.

 

 

Основа якісної підготовки студентів-автомобілістів криється в науково-методичній та науково-технічній міцності шести кафедр автомобільного факультету. Це кафедра автомобілів, кафедра технічної експлуатації та сервісу автомобілів, кафедра технології машинобудування та ремонту машин, кафедра двигунів внутрішнього згоряння, кафедра деталей машин і теорії механізмів та машин, кафедра теоретичної механіки і гідравліки.

Кафедра автомобілів є найстарішою на факультеті. Завідує кафедрою професор, кандидат технічних наук Валерій Іванович Клименко, лауреат Державної премії України  в галузі науки та техніки за 1998 рік (автор 235 наукових робіт). Кафедра автомобілів випускає бакалаврів за напрямом «Машинобудування» і спеціалістів та магістрів за спеціальністю «Колісні та гусеничні транспортні засоби». Основними науковими напрямами дослідження кафедри є: активна безпека автотранспортних засобів; теоретичні основи створення и дослідження  апаратів гальмівного управлення, трансмісії  і підвіски; створення і дослідження анті блокувальних гальмових систем. Серед значних досягнень науковців кафедри автомобілів є розробка цілого модельного ряду пневматичних, гідравлічних та пневмогідравлічних апаратів гальмівної системи, трансмісії й підвіски автомобіля, та втілення цих апаратів у серійне виробництво на Вовчанському агрегатному заводі для застосування на автомобілях КамАЗ, КрАЗ, ПАЗ, ЛАЗ. 

Також до складу кафедри автомобілів входять студентське проектно-конструкторське бюро та  славетна лабораторія швидкісних автомобілів, на базі яких студентами факультету створена ціла низка всесвітньо відомих рекордно-швидкісних автомобілів під маркою «ХАДІ».  На цих автомобілях рекордів швидкості досягли заслужений майстер спорту Володимир Костянтинович Нікітін, майстри спорту Юрій Стебченко, Володимир Гавриленко, Георгій Біліс, Михайло Кузенков, Михайло Гриненко  та Петро Бородай.  В останні роки титул чемпіона України з автомобільних  перегонів завоювали майстри спорту Олексій Яцюк та Олексій Кобзєв. Новим проектом студентського конструкторського бюро та лабораторії швидкісних автомобілів є екоавтомобіль ХАДІ-34, який на 1 літрі пального проїхав 575 км на перегонах «Shell Eco-marathon 2010» Лаузіц ринг у Німеччині. Це досягнення було занесене до Книги рекордів України.

дослідження кафедри є: активна безпека автотранспортних засобів; теоретичні основи створення и дослідження  апаратів гальмівного управлення, трансмісії  і підвіски; створення і дослідження анті блокувальних гальмових систем. Серед значних досягнень науковців кафедри автомобілів є розробка цілого модельного ряду пневматичних, гідравлічних та пневмогідравлічних апаратів гальмівної системи, трансмісії й підвіски автомобіля, та втілення цих апаратів у серійне виробництво на Вовчанському агрегатному заводі для застосування на автомобілях КамАЗ, КрАЗ, ПАЗ, ЛАЗ. 

Також до складу кафедри автомобілів входять студентське проектно-конструкторське бюро та  славетна лабораторія швидкісних автомобілів, на базі яких студентами факультету створена ціла низка всесвітньо відомих рекордно-швидкісних автомобілів під маркою «ХАДІ».  На цих автомобілях рекордів швидкості досягли заслужений майстер спорту Володимир Костянтинович Нікітін, майстри спорту Юрій Стебченко, Володимир Гавриленко, Георгій Біліс, Михайло Кузенков, Михайло Гриненко  та Петро Бородай.  В останні роки титул чемпіона України з автомобільних  перегонів завоювали майстри спорту Олексій Яцюк та Олексій Кобзєв. Новим проектом студентського конструкторського бюро та лабораторії швидкісних автомобілів є екоавтомобіль ХАДІ-34, який на 1 літрі пального проїхав 575 км на перегонах «Shell Eco-marathon 2010» Лаузіц ринг у Німеччині. Це досягнення було занесене до Книги рекордів України.

 

Одним з найбільших підрозділів факультету є кафедра технічної експлуатації і сервісу автомобілів на ім’я видатного вченого, професора Говорущенко М.Я. Кафедрою випускається щорічно близько 150 бакалаврів за напрямом  «Автомобільний транспорт» і приблизно стільки ж спеціалістів та магістрів за спеціальністю «Автомобілі та автомобільне господарство». Очолює кафедру проф., д.т.н. Волков Володимир Петрович (автор понад 500 науково-методичних праць). У 2013 році на базі кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів було створено новий підрозділ «Академія BOSCH». Завдяки цьому університет придбав для підготовки студентів сучасне обладнання автомобільного сервісу фірми BOSCH для діагностування електронних блоків керування, паливної системи, кліматичних установок, світла фар, кутів установки коліс автомобіля. Це ще один суттєвий крок до реалізації головної концепції  вищої школи – зміщення акценту університетської освіти у бік глибшого розуміння суті завдань, проблем і досягнень науково-технічного прогресу і потреб суспільства нової європейської інтеграції.

Кафедру технології машинобудування та ремонту машин очолює професор, докт. техн. наук, лауреат Державної премії України в галузі науки та техніки за 2012 рік Михайло Абович Подригало (автор більш ніж 500 наукових праць). За понад 80 років свого існування  кафедрою підготовлено тисячі інженерів-механіків за спеціальністю «Автомобілі та автомобільне господарство», що мають ремонтну спеціалізацію. З 2005 року кафедра здійснює підготовку та випуск спеціалістів за напрямком «Професійне навчання» за спеціальностями «Транспорт» і «Метрологія, стандартизація та сертифікація». Науковці кафедри за розробку вимірювального комплексу з оцінки функціональної стабільності автомобілів та тракторів отримав кубок переможців Всеукраїнського конкурсу «Кращий вітчизняний товар 2013 року».

Кафедра двигуни внутрішнього згоряння з 1993 року є випускаючою за напрямком «Машинобудування», спеціальністю «Двигуни внутрішнього згоряння». Кафедру очолює д.т.н., проф. Абрамчук Федір Іванович (автор понад 200 наукових праць), лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки за 2008 рік. Головними напрямками в науковій роботі кафедри є: розробка паливної апаратури малолітражного високообертового дизеля; конвертування дизелів та бензинових двигунів у газові; вдосконалення двигуна для перегонів Shell “ Eco-marathon”; розробка пневмодвигуна для комбінованої силової установки автомобіля. Разом з ДП «ХКБД» та ДП «Завод ім. В.О.Малишева» кафедра працює над проектом «Слобожанський дизель», який передбачає створення дизеля подвійного призначення – для військових та цивільних потреб.. На базі обчислювального центру кафедри за підтримкою австрійської фірми AVL створено навчально-методичний комплекс з комп’ютерного 3D-моделювання. На кафедрі розроблено комплекс профільних підручників, за які було отримано Державну премію України.

Кафедрою деталей машин і теорії механізмів та машин  вже близько 30 років керує випускник автомобільного факультету, професор, к.т.н. Перегон Володимир Андрійович. Тому одним з важливіших напрямків своєї діяльності завідувач кафедрою рахує підготовку молодих кадрів. Кафедра здійснює навчальний процес на всіх напрямках підготовки студентів факультету.  Наукові інтереси кафедри - це механіка деформованого твердого тіла  та механіка шини. Кафедра активно працює з втіленням в навчальний процес новітніх технологій автоматизованого проектування на базі програмного забезпечення AutoCAD, Inventor 2014, а також розвиває сучасний засіб «електронного підпису» документів, конструкторської документації.

Кафедра теоретичної механіки і гідравліки викладає цикл гуманітарних дисциплін на всіх технічних факультетах університету. Понад 30 років очолює кафедру відомий вчений професор, д.т.н. Солодов Валерій Григорович. Під його керівництвом науковці кафедри придбали значний досвід в галузі промислової аеродинаміки, обчислювальної аеродинаміки та чисельних методів  із застосуванням до турбомашин, промислових пристроїв, аеродинаміки літальних та транспортних засобів. Спеціальні наукові теми кафедри: тепло-масоперенос, моделювання в’язких турбулентних течій, нестійкості у швидкісних двофазних течіях, газова динаміка турбомашин і двигунів внутрішнього згоряння. Наукові гранти останніх років кафедри - це «Моделювання генерації транспортними потоками шуму та шкідливих речовин відпрацьованих газів з дослідженням закономірностей їх розподілу в навколишнє середовище» МОН України. Найзначніші контракти цієї кафедри з промисловістю: «Парові турбіни, Уральский турбомоторный завод, Росія»; «Парові турбіни, ВАТ «Турбоатом», Харків» ; «Парові турбіни, GE ETEC, Москва»; «Парові турбіни; General Electric PS, USA»; «Газові турбіни; НВП «Машпроект–Зоря», Миколаїв». 

На факультеті діє три наукових школи: динаміка гальмування і гальмові системи автотранспортних засобів (науковий керівник проф. А.М. Туренко);  діагностика і прогнозування технічного стану автомобілів (науковий керівник проф. В.П. Волков); функціональна стабільність автомобілів і тракторів (науковий керівник проф. М.А. Подригало). На базі факультету під  керівництвом професора А.М. Туренка працює спеціалізована вчена рада Д 64.059.02 для захисту кандидатських та докторських дисертацій за трьома науковими спеціальностями, дві з яких «Автомобілі та трактори» і «Експлуатація та ремонт засобів транспорту» відповідають науковому напрямку досліджень науковців факультету. За роки існування на факультеті підготовлено близько 100 кандидатів та понад 20 докторів наук. 

Науковці факультету кожний рік одержують наукові гранти та контракти з підприємствами на суму понад півмільйона гривень. З 2014 року під керівництвом проректора з міжнародних зв’язків, професора Тохтаря Георгія Івановича студенти, викладачі та випускники факультету почали брати активну участь у міжнародному проекті TEMPUS.

На факультеті є свої ветерани, майже  ровесники  автомобільного факультету, кожний з яких вже близько 50 років працює, навчає студентів, займаються вихованням молоді – це професори Валентин Миколайович Алексєєнко, Степан Йосипович Ломака, Світлана Степанівна Дяченко та Євген Іванович Романенко.

 

Ветерани факультету (зліва направо): професор Алексеєнко В.М.; професор Ломака С. Й.; професор Дяченко С.С.; доцент Романенко Є.І.

Автомобільний факультет вітає всіх викладачів, студентів і випускників університету з ювілеєм, бажає міцного здоров’я та нових творчих успіхів і наукових досягнень.