Навчальна робота

Кафедра веде навчальний процес на автомобільному і механічному факультетах, а також на відповідних спеціальностях центру освітніх послуг з дисциплін: "Теорія механізмів і машин", "Деталі машин" і "Прикладна механіка". В невеликому об'ємі також викладається "Технічна механіка" для окремих спеціальностей факультету транспортних систем.

Дисципліни, що викладаються кафедрою, у різній мірі формують знання та навички в області механіки, а також уявлення про методи розрахунку і проектування. Після вивчення цих дисциплін механічні пристрої перестають для студента бути «чорною скринею», оскільки з'являються знання про їх будову, принцип роботи та методики проектування. Виконання курсових робіт і проектів з ТММ та деталей машин у свою чергу закріплює отримані знання та є важливим конструкторським досвідом для майбутніх інженерів.

Більш детально з дисциплінами можна ознайомитися нижче.

ТММ – наука про структуру (будову), кінематику та динаміку механізмів (машин), у зв'язку з їх аналізом та синтезом.

Метою вивчення навчальної дисципліни є підготовка фахівців у галузі сучасних методів побудови машин і механізмів, дослідження їх руху, силового аналізу та зрівноважування механізмів, тертя в машинах і механізмах, віброактивності та віброзахисту важільних механізмів, синтезу зубчастих і кулачкових механізмів, керування рухом виконавчих органів машин та систем машин.

Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є формування навичок із:

  • знаходження кінематичних і динамічних характеристик механізмів, які проектуються;
  • складання кінематичних схем механізмів;
  • виконання кінематичного аналізу та синтезу механізмів за заданими умовами;
  • виконання геометричного розрахунку передач зачепленням;
  • дослідження динаміки руху механізмів;
  • виконання силового розрахунку основних типів механізмів; 
  • зрівноваження механізмів.

В рамках виконання курсової роботи з ТММ студенти синтезують шарнірно-важільний механізм, досліджують його кінематичні характеристики, визначають момент інерції маховика, приєднання якого до механізму зменшує нерівномірність руху головного вала механізму до заданих меж, а також проводять силовий аналіз механізму. Необхідність регулювання нерівномірності руху в техніці добре просліджується на прикладі двигуна внутрішнього згоряння. Розв’язання задачі силового аналізу механізму дозволяє виконати проектний розрахунок ланок механізму, але це вже задача інших курсів, зокрема «Деталі машин».

У курсовому проекті з ТММ окрім задач курсової роботи розглядаються також наступні: проектування кулачкового механізму, розрахунок планетарного механізму, проектування беззазорного евольвентного зачеплення.

Деталі машин – дисципліна, що представляє собою основу загальноінженерної підготовки студентів машинобудівних вищих технічних навчальних закладів.

Мета вивчення дисципліни – дати конструкторську підготовку в області проектування деталей і вузлів машин загального призначення, навчити методам розрахунків і конструювання типових деталей і вузлів машин і механізмів на основі їх функціональної класифікації.

У курсі деталей машин вивчаються наступні теми:

  • критерії роботоздатності деталей машин;
  • передачі;
  • вали й осі;
  • підшипники кочення й ковзання;
  • з'єднання деталей машин;
  • муфти.

Виконання курсової роботи або курсового проекту з деталей машин дає конструкторську підготовку в області проектування деталей і вузлів машин, закріплює знання щодо методів розрахунків і конструювання типових деталей і вузлів машин. Студенти у процесі проектування приводу отримують наступні навички:

  • вибору електродвигуна;
  • енерго-кінематичного розрахунку приводу;
  • розрахунку пасових, зубчастих або черв’ячних передач (в залежності від варіанту);
  • складання компонувального креслення редуктора;
  • розрахунку валів та шпонкових з’єднань, вибору та розрахунку підшипників;
  • розробки тривимірної моделі редуктора та його складального креслення;
  • оформлення креслеників за стандартом ЄСКД;
  • компонування приводу в цілому та розробки рами для його монтажу (у випадку курсового проекту).

Прикладна механіка – комплексна дисципліна, присвячена дослідженню принципів роботи, будови, розрахунку пристроїв і механізмів. Прикладна механіка займається вивченням і класифікацією машин, а також їх розробкою. Вона включає розділи курсів «Теорія механізмів і машин», «Деталі машин і основи конструювання». Теми дисципліни читаються з єдиних позицій, логічно доповнюючи один одного.

Основними завданнями вивчення дисципліни “Прикладна механіка” є формування знань та навичок в області механіки, а також уявлень про загальні методи проектування на прикладі механічних систем та їх автоматизації, одержання відомостей про ТММ, ДМ і ОК, придбання первинних навичок практичного проектування та конструювання і забезпечення надійності об'єкта проектування.

Технічна механіка – дисципліна, що представляє собою основу загальнотехнічної підготовки студентів не машинобудівельних спеціальностей вищих технічних навчальних закладів.

Метою вивчення дисципліни є формування знань і вмінь для самостійного розв’язання професійних технічних задач, які виникають в практичній діяльності фахівця. Вивчення технічної механіки повинно закласти основу загально-технічної підготовки студента, необхідну для наступного вивчення спеціальних інженерних дисциплін; дати знання і навички в області механіки, необхідні при розробці та експлуатації транспортних засобів, машин, приладів і апаратів. Вивчаючи дисципліну студент здобуває базові знання з технічної механіки теоретичної механіки, матеріалознавства, теорії механізмів і машин, опору матеріалів та деталей машин.

Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є формування наступних знань та умінь:

  • розв’язувати прості типові задачі статики, кінематики та динаміки;
  • використовуючи фахову літературу та розроблені алгоритми, знаходити загальні кінематичні і динамічні характеристики механізмів або споруд;
  • складати кінематичні схеми механізмів;
  • виконувати кінематичний аналіз механізмів;
  • знати загальну класифікацію механічних передач;
  • виконувати кінематичний аналіз простих зубчастих механізмів;
  • виконувати проектні та перевірочні розрахунки для елементів конструкцій;
  • виконувати розрахунку типових з’єднань деталей машин.

Матеріальне та методичне забезпечення

Для проведення навчальної і наукової робіт створено два комп'ютерні класи курсового проектування (ауд. 236 і 238), які укомплектовані сучасними комп'ютерами, сканерами, принтерами, плотером формату А1, копіювальними апаратами і ін. Вся ця техніка призначена в першу чергу для студентів. Комп'ютери кафедри підключені до локальної комп'ютерної мережі і мають вихід до світової мережі Internet. Наявний доступ до баз публікацій Web of Science та Scopus.

В комп'ютерних класах кафедри всі охочі студенти  з використанням середовищ AutoCAD, Autodesk Inventor, SMathStudio, Word, Excel і ін., виконують курсові і дипломні проекти, розрахунково-графічні роботи, ін. В середньому за рік через комп'ютерні класи кафедри проходять більш ніж 100 студентів I-V курсів.

Окрім комп'ютерних класів кафедра пишається лабораторією деталей машин, яка оснащена сучасним комплексом лабораторних машин, приладів і установок, блоком підсилення сигналів та аналогово-цифровим перетворювачем.

Зараз на кафедрі використовується багато методичних вказівок, складених за останні роки. Серед них слід зазначити наступні:

  1. Перегон В. А., Коряк А. А. Методические указания к лабораторным ра-ботам по курсу «Теория механизмов и машин» – Харьков: Изд-во ХНАДУ, 2018. – 39 с.
  2. Перегон В. А., Бобошко А. А., Воропай А. В., Поваляев С. И., Егоров П. А. Методические указания и задания к курсовой работе, СРС и практиче-ским занятиям по дисциплине «Детали машин» – Харьков: Изд-во ХНАДУ, 2018. – 32 с.
  3. Перегон В. А., Карпенко В. О., Коряк О. О., Шарапата А. С. Методичні вказівки і завдання до КП з дисципліни «Деталі машин» (електронне видання, files.khadi.kharkov.ua/avtomobilnij-fakultet/detalej-mashin-i-tmm/item/download/16549_21838b0921af446e3617e118d07a811a.html) – Харьков: ХНАДУ, 2019. – 40 с.

Та інші...